"At masten knækker, er næsten det værste der kan ske for en sejler. Skaden kunne dog være forhindret. Det er ofte de små skader som åben splitring til få kr. der udløser en knækket mast”
Riggen bør inspiceres grundigt
en gang om året. Så gør det til en vane, at når du går rundt på båden og eksempel vasker båden, så kig efter om tingene er, som de bør være.
En grundig inspektion af den stående rigning anbefales hvert år eller før en lang sejlads.
En gang om året, bør riggen undersøges omhyggeligt. Mange mangler kan konstateres ved et grundigt eftersyn. Pins og splinter skal kontrolleres og udskiftes efter behov. Korrosion og revner kan nemt fastslås. En ”rigger” bør alligevel med jævne mellemrum inspicere riggen.
Vi gennemgår riggen er A til Z
Rig inspektion af stående rig
Inspektion ved opklatring i mast og rig
Sejlbåde under 30 fod 1.950 kr.
Sejlbåde under 40 fod 2.950 kr.
Sejlbåde under 50 fod 3.950 kr.
Priserne er inkl moms, og exclusive kørsel som beregnes fra vores adresse og baseret på, at bådejeren er tilstede og kan assistere.
Saltvand, UV-stråling, trykket fra sejlene: riggen udsættes for enorm belastning gennem hele sæsonen. Det siger sig selv, at selv det stærkeste materiale med tiden vil nå sin naturlige halveringstid.
Stålwirere bliver slidt under brug og skal efterses regelmæssigt
Røstjern kan løsne sig fra dækket. Det betyder at riggens forankring både er svækket og dermed er riggen meget svag.
Revner i terminaler ser vi tit og det er et tydlig tegn på, at det er på tide at få dem skiftet. Revnen vil forværres med tiden, indtil valsningen svigter, og wiren uventet bliver trukket ud.
Manglende splitter eller splitringe er det letteste vej til knækket mast. Da om det er vanter eller forstag, så er det alvor, såfremt det ikke bliver opdaget.
Revner i beslag, starter typisk også helt små, hvor man kun kan se dem med lup, men de vil med tiden bliver større og større
Defekt salingshorn er alvorlig der på masten styrke